پایگاه بسیج امام خامنه ای (مدظله العالی)

پایگاه بسیج امام خامنه ای (مدظله العالی)

۱۰ مطلب در دی ۱۳۹۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰
اجرا با تشکیل حلقه های تربیتی به تعداد 15 تا 20 نفر شکل می گیرد که یک نفر مربی مطالب مربوط به مسائل تربیتی و سایر موضوعات روز مبتلابه ، افراد را ارائه میدهد.

مباحث بصورت مباحثه طرفین پیش میرود و افراد هر سئوالی داشته باشند ، از استاد یا مربی می پرسند و پاسخ سئوالات خود را در یک فضای دوستانه و صمیمی دریافت می نمایند و در نهایت تمامی مباحث و مطالب با هدایت و راهنمایی استاد جمع بندی می شود.

مهمترین رکن طرح ، ارتباط مربی و استاد با اعضای گروه بصورت یک حلقه متصل در فضای خارج از جلسه می باشد و در این صورت است که حلقه تربیتی مفهوم پیدا می کند.

بهترین حلقه تربیتی آن است که مربی در هر شرایطی بتواند با گروه به سهولت در ارتباط باشد و با آنها ارتباط معنوی و عاطفی داشته و کارهای تربیتی خود را دنبال کند.

– مربی : فردی که به امورات تربیتی ، بصیرتی و معرفتی جهت رشد و تعالی اعضای گروه تسلط لازم داشته باشد.

2 – مسئول گروه : به فردی اطلاق می شود که مدیریت اجرایی گروه را به عهده دارد.

3 – اعضای گروه : تعداد محدود و معینی از افراد همسطح از لحاظ سنی ، تحصیلات و ...

تذکر :

1 – اولویت دارد که مربی و مسئول گروه یک نفر باشد.

2 – در یک مجموعه وجود یک مربی ضرورت دارد.

3 – چند گروه می تواند زیر نظر یک مربی فعالیت داشته باشد.

  • سربازِ گمنام
  • ۰
  • ۰
اگه مربی ندارید، بهترین کار استفاده از سرگروه است.

حتما میپرسید سرگروه کیه؟؟؟؟

خوب سرگروه همون مربیه، البته در یک مقیاس کوچک تر. بیشتر توضیح بدم: سرگروه کسی است که فعلا تجربه و علمی که نیازمند مربیگری است را ندارد، اما استعداد و علاقه اش خوب است و اگه در مسیر قرار بگیرد به زودی مربی میشود...

مثلا برا حلقه ی  بچه های مقطع راهنمایی یک فرد سوم دبیرستان که استعداد مربی شدن و علاقه به کار و تربیت دارد را انتخاب می کنیم و ایشون رو مسئول این حلقه می کنیم... البته باید به این نکته توجه داشت که خود سرگروه در مسائل مختلف تربیتی حق تصمصم گیری ندارد و باید با یک مربی مرتبا مشورت کرده و راه و چاه مسائل را، از او بپرسد. خوب است  که در این موارد، خود سرگروه ها هم، با هم یه حلقه داشته باشند تا آنها نیز تحت تربیت صحیح قرار بگیرند.

زیاد سخت نگیرید آزمایش شده و جواب داده شما هم همین کارو بکنید...

  • سربازِ گمنام
  • ۰
  • ۰

 الف) مقدمات جلسه    ب) اداره جلسه

 

الف) مقدمات جلسه:
1. سطح بندی حلقه ها:لازم است اعضاءمتناسب با سطح بندی انجام شده در جلسات حلقه ها شرکت نمایند سطح بندی بر اساس ملاک های زیر انجام می شود:

جنسیت

سن

تحصیلات

2. نام گذاری حلقه:هریک از حلقه های تربیتی با نام یکی از شهدای پایگاه ، مسجد ، محله و یا... نام گذاری می شود.


  • سربازِ گمنام
  • ۰
  • ۰
در برنامه های قبلی به مسئول مستقیم اعضای حلقه مربی اطلاق می شد ولی در برنامه ریزی های جدید مسئول حلقه را مسئول گروه می نامند. تعداد 20 نفر از مسئولین گروه ها با یکدیگر حلقه ای تشکیل می دهند که مسئولیت حلقه ایشا ن به عهده فردی است با نام مربی است و تعداد 20 نفر از مربیان یا یکدیگر حلقه تشکیل می دهند که مسئولیت این حلقه به عهده فردی بنام سر مربی است. سرمربیان هر استان زیر نظر یک نفر به فعالیت می پردازند که به ایشان استاد اطلاق میگردد.

پس:

سرگروه: فردی است که مسئولیت تعداد 15 تا 20 نفر از اعضاء عادی حلقه های تربیتی را به عهده دارد.

مربی: فردی است که مسئولیت تعداد 15 تا 20 نفر از سرگروه های حلقه های تربیتی را به عهده دارد.

سرمربی: فردی است که مسئولیت تعداد15تا 20 نفر از مربیان  را به عهده دارد.

استاد: فردی است که مسئولیت همه سرمربیان را به عهده دارد.

  • سربازِ گمنام
  • ۰
  • ۰
مربیان حلقه های تربیتی وظایفی به عهده دارند که بسیار مهم و قابل توجه است و موفقیت طرح در گرو توجه مربیان به این رسالت هاست. مهمترین این وظایف به این شرح است:

1-      برقراری رابطه عاطفی بین خود و هریک از اعضای حلقه به طوری که فردِ مخاطب مربی را نزدیک ترین دوست و محرم ترین فرد بداند.

2-      تلاش برای ایجاد جوی صمیمی و عاطفی بین اعضای حلقه، به طوری که دیگر 10 انسان جدا از هم نباشد بلکه چنان به هم متصل شده باشند که با یکدیگر انس و الفت گرفته و به آسانی حاضر به جدایی نباشند.

3-      برگزاری برنامه های پر شور و نشاط برای بچه ها، برنامه هایی همچون ورزش،مسابقه، تفریح، اردو و...(مخصوصا در دوران جذب)(برگزاری این برنامه ها تضمین حضور بچه ها در برنامه های حلقه است)

4-      برگزاری جلسات رسمی (در دوران جذب حد اکثر هفته ای دوجلسه ) همراه با تماس برای جلسه، پذیرایی، حضورغیاب و ...که در این جلسات ابتدا 10 دقیقه قرآن تلاوت شود سپس 10 دقیقه داستان گفته شود و چند دقیقه هم به پرسش و پاسخ بگذرد.

5-      حضور مداوم در مسجد و پایگاه(مثلا 5 شب در هفته) و تشکیل جلسات غیر رسمی با بچه های حلقه که خودشان داوطلبانه آن ساعت در پایگاه حضور یافته اند.

6-      برقراری ارتباط خصوصی با تک تک بچه ا برای شنیدن مشکلات و مسائل آنها و پاسخ دادن به پرسش های آنها یا مطرح کردن مسائلی که آن فرد خاص دچار آنهاست... از طریق صبحت های خصوصی در مسجد...قدم زدن در مسیر منزل... تماس های تلفنی...دعوت از فرد برای انجام کاری خاص در کنار مربی و ....

  • سربازِ گمنام
  • ۰
  • ۰
یکی از راه های ایجاد جذابیت در برنامه های حلقه، تهیه محتوایی جالب توجه است. از جمله مطالبی که می تواند موثر و مشوق بچه ها برای ادامه فعالیت در حلقه باشد استفاده از داستان و تمثیل است که ضمن جلوگیری از خستگی مخاطب از ماندگاری بسیار بالایی برخوردار است و مخاطب حتی پس از گذشت سالها داستان و نکات مطرح شده پیرامون آن را فراموش نخواهد کرد.

به سرگروه های محترم توصیه میگردد، حتما مباحث خود را با داستانهای جذاب و آموزنده تلفیق کرده، و با بیانی زیبا به اعضای حلقه ارائه کنند تا موجب رغبت بیشتر نیروها به مباحث و فعالیت های حلقه گردد.

در مطالب بعد چند نمونه کتب داستانی مناسب جهت استفاده در حلقه های سنین مختلف خدمت شما معرفی خواهد شد.

  • سربازِ گمنام
  • ۰
  • ۰
 هدف : 
تعالی معنوی توام با رشد ایمان آگاهانه و بصیرت بسیجیان
 منظور :
تعلیم و تربیت  مدیران و مربیان شایسته و کارآمد در عرصه های مختلف تربیتی، فرهنگی و . . .
 تقویت باورهای دینی و توسعه اخلاق و رفتارهای اسلامی در میان آحاد بسیجیان

         طریقه اجرای طرح بدین صورت است که با تشکیل حلقه های تربیتی کار شکل می گیرد. حلقه های تربیتی به فعالیتهای تربیتی گفته می شود که در آن افراد در یک حلقه 15 تا 20نفره کنار هم نشسته اند و یک نفر مربی مطالب مربوط  به مسائل تربیتی و سایر موضوعات روز مبتلا به افراد را ارائه می دهد. مباحث به صورت مباحثه طرفین پیش می رود و افراد هر سئوالی که داشته باشند ، از استاد و مربی می پرسند و پاسخ سئوالات خویش را در یک فضای دوستانه و صمیمی  دریافت می نمایند و در نهایت تمامی مباحثات و مطالب با هدایت و راهنمایی استاد جمع بندی می شود.

مهمترین رکن طرح ارتباط مربی و استاد با اعضای گروه بصورت یک حلقه متصل در فضای خارج از آن جلسه می باشد و در این صورت است که حلقه تربیتی مفهوم پیدا می کند. بهترین حلقه های تربیتی جمعیت آن محدود و برای مربی گروه در هر شرایطی به سهولت قابل دسترسی باشد به نحوی که مربی بتواند در طول ایام هفته با آنها ارتباط عاطفی و معنوی بر قرار کرده و کارهای تربیتی خود را دنبال نماید.

خروجی :
1. تبدیل پایگاه به کانون تعلیم و تربیت
2. تقویت فعلیت و هدایت خلاقیتها و استعدادهای بسیجیان در ابعاد مختلف 
3. اعتماد بیشتر مردم و خانواده ها به بسیج با توجه به رشد اخلاقی ومعنوی اعضای پایگاهها 
4. تربیت مدیران کارآمد برای پایگاه 
5. فراهم کردن زمینه تحقق بسیج کیفی در پایگاهای مقاومت مستعد و نمونه
6. ارتقاء شان و منزلت بسیج و بسیجیان 
7. اصلاح رفتارها و رفتار سازی مطلوب در بین بسیجیان
8. ایجاد وتقویت روحیه مطالعه و کتاب خوانی
9. ایجاد بستر مناسب تربیتی جهت رشد وتعالی ایمان و منعویت بسیجیان

 

  • سربازِ گمنام
  • ۰
  • ۰

 هدف : 
تعالی معنوی توام با رشد ایمان آگاهانه و بصیرت بسیجیان
 منظور :
تعلیم و تربیت  مدیران و مربیان شایسته و کارآمد در عرصه های مختلف تربیتی، فرهنگی و . . .
 تقویت باورهای دینی و توسعه اخلاق و رفتارهای اسلامی در میان آحاد بسیجیان

         طریقه اجرای طرح بدین صورت است که با تشکیل حلقه های تربیتی کار شکل می گیرد. حلقه های تربیتی به فعالیتهای تربیتی گفته می شود که در آن افراد در یک حلقه 15 تا 20نفره کنار هم نشسته اند و یک نفر مربی مطالب مربوط  به مسائل تربیتی و سایر موضوعات روز مبتلا به افراد را ارائه می دهد. مباحث به صورت مباحثه طرفین پیش می رود و افراد هر سئوالی که داشته باشند ، از استاد و مربی می پرسند و پاسخ سئوالات خویش را در یک فضای دوستانه و صمیمی  دریافت می نمایند و در نهایت تمامی مباحثات و مطالب با هدایت و راهنمایی استاد جمع بندی می شود.

مهمترین رکن طرح ارتباط مربی و استاد با اعضای گروه بصورت یک حلقه متصل در فضای خارج از آن جلسه می باشد و در این صورت است که حلقه تربیتی مفهوم پیدا می کند. بهترین حلقه های تربیتی جمعیت آن محدود و برای مربی گروه در هر شرایطی به سهولت قابل دسترسی باشد به نحوی که مربی بتواند در طول ایام هفته با آنها ارتباط عاطفی و معنوی بر قرار کرده و کارهای تربیتی خود را دنبال نماید.

خروجی :
1. تبدیل پایگاه به کانون تعلیم و تربیت
2. تقویت فعلیت و هدایت خلاقیتها و استعدادهای بسیجیان در ابعاد مختلف 
3. اعتماد بیشتر مردم و خانواده ها به بسیج با توجه به رشد اخلاقی ومعنوی اعضای پایگاهها 
4. تربیت مدیران کارآمد برای پایگاه 
5. فراهم کردن زمینه تحقق بسیج کیفی در پایگاهای مقاومت مستعد و نمونه
6. ارتقاء شان و منزلت بسیج و بسیجیان 
7. اصلاح رفتارها و رفتار سازی مطلوب در بین بسیجیان
8. ایجاد وتقویت روحیه مطالعه و کتاب خوانی
9. ایجاد بستر مناسب تربیتی جهت رشد وتعالی ایمان و منعویت بسیجیان

  • سربازِ گمنام
  • ۰
  • ۰
خداوند می‎فرماید من با بصیرت حرکت می‎کنم
بیانات در دیدار عمومى مردم چالوس و نوشهر1388/07/15 
یک مطلب راجع به مسائل کلى کشور و انقلاب عرض کنم. ببینید برادران و خواهران عزیز! خداى متعال به پیغمبرش در آن دوران دشوار مکه میفرماید: اى پیغمبر! من با بصیرت حرکت میکنم؛ «قل هذه سبیلى ادعوا الى اللَّه على بصیرة انا و من اتّبعنى»؛خودِ پیغمبر با بصیرت حرکت میکند، تابعان و پیروان و مدافعان فکر پیغمبر هم با بصیرت. این مال دوران مکه است؛ آن وقتى که هنوز حکومتى وجود نداشت، جامعه‌اى وجود نداشت، مدیریت دشوارى وجود نداشت، بصیرت لازم بود؛ در دوران مدینه، به طریق اولى‌. اینى که من در طول چند سال گذشته همیشه بر روى بصیرت تأکید کرده‌ام، به خاطر این است که یک ملتى که بصیرت دارد، مجموعه‌ى جوانان یک کشور وقتى بصیرت دارند، آگاهانه حرکت می‎کنند و قدم برمیدارند، همه‌ى تیغهاى دشمن در مقابل آنها کند میشود. بصیرت این است. بصیرت وقتى بود، غبارآلودگى فتنه نمیتواند آنها را گمراه کند، آنها را به اشتباه بیندازد. اگر بصیرت نبود، انسان ولو با نیت خوب، گاهى در راه بد قدم میگذارد. شما در جبهه‌ى جنگ اگر راه را بلد نباشید، اگر نقشه‌خوانى بلد نباشید، اگر قطب‌نما در اختیار نداشته باشید، یک وقت نگاه میکنید مى‌بینید در محاصره‌ى دشمن قرار گرفته‌اید؛ راه را عوضى آمده‌اید، دشمن بر شما مسلط میشود. این قطب‌نما همان بصیرت است.

در زندگىِ پیچیده‌ى اجتماعىِ امروز، بدون بصیرت نمیشود حرکت کرد. جوانها باید فکر کنند، بیندیشند، بصیرت خودشان را افزایش بدهند. معلمان روحانى، متعهدان موجود در جامعه‌ى ما از اهل سواد و فرهنگ، از دانشگاهى و حوزوى، باید به مسئله‌ى بصیرت اهمیت بدهند؛ بصیرت در هدف، بصیرت در وسیله، بصیرت در شناخت دشمن، بصیرت در شناخت موانع راه، بصیرت در شناخت راه‌هاى جلوگیرى از این موانع و برداشتن این موانع؛ این بصیرتها لازم است. وقتى بصیرت بود، آنوقت شما میدانید با کِى طرفید، ابزار لازم را با خودتان برمیدارید. یک روز شما میخواهید تو خیابان قدم بزنید، خوب، با لباس معمولى، با یک دمپائى هم میشود رفت تو خیابان قدم زد؛ اما یک روز میخواهید بروید قله‌ى دماوند را فتح کنید، او دیگر تجهیزات خودش را میخواهد. بصیرت یعنى اینکه بدانید چه میخواهید، تا بدانید چه باید با خودتان داشته باشید.
  • سربازِ گمنام
  • ۰
  • ۰

* امروز معرفت و آگاهی شما باید آنچنان راه را در مقابل شما روشن کند تا بتواند کارهای بسیار بزرگی که به دوش شما جوانها (بسیجیان) است در این
 دهه و دهه بعدی انجام دهید.
* ایـمان کمتر در کلاس بدست می آید ، بیشتر در جلسات موعظه ، در
برخورد های خوب و بیشتر از همه در رفـتار ما و در سوق دادن آنها به
 نـماز، عـبادت، ذکر، تضرع و توسل بدست می آید. آنها را به نوافل ، 
تهجد و  استغفار وادار کنید و عادت بدهید.
* مجموعه فکری درست کنید، از آدمهای مطمئن(یک مجموعه اندیشه ورز)
* خـوبی مراتب دارد در خـوب بودن و خوب شدن حد نشناسید
 مرتب در حال بالا رفتن باشد ،‌ گناه نکنید، فرایض را با شوق و
 رغبت انجام دهید ، از یاد خدا غفلت نکنید ، با قرآن انس پیدا 
کنید از لحاظ اخلاق خودسازی کنید.
* به سئوالات و شبهه های ذهنی جـوانان پاسخ داده شود.
* راهـنمایی و مـشاوره و کمک فـکری دادن به جوانان در 
مقابل با حـوادث زندگی ، بطوری که احساس بی پناهی و
تنهایی نکند.
* نوترین، زیباترین و عالی ترین معارف را در دسترس
 بچه های بسیج و . . . 
* از شرح حــال سرداران و رزمندگان استفاده کنید.
* بسیجی می تواند محور باشد،انسانهایی را به خود
 جذب کند ، بیست نفر را دور خود جمع کند. 
* بهره گیری ازنیروی عاطفی درکنار فعالیت عقلی
* باید آنچنان خود را بسازید که مـثل شـمعـی 
پروانه ها را به دور خودجمع کنید.
* شـخصیت او به رسـمیت شـناخته شـود.

 

  • سربازِ گمنام